Sain kukkakauppa Bella-Reginan asiakkaaksi graafisen suunnittelun näyttötyöhön. Kukkakauppa Bella-Regina sijaitsee Salon Torin varrella. Ensimmäisenä työn tekovaiheessa tein aikataulun ja tutustuin Bella-Reginan someihin ja nettisivuihin. Sain työhön lähes vapaat kädet.
Painovalmis työ
Sain tutustuttua yritykseen ja aloitin seuraavana päivänä tekemään painovalmiin paperiluonnoksia. Painovalmiista työstä tein Bella-Reginalle lahjakortit. Löysin myös kuvia työhön heidän instagramista. Painovalmiin työn tekemisessä kesti noin viikko. Fontteina käytin Allura regular, arial ja copperplate gotlhic bold. Bleedit työhön olivat 3mm, mitat oli w220mm h110mm, väriavaruus CMYK. Työ tallennettiin ensin AI muodossa ja valmiina asiakkaalle PDF
Julkaisuvalmis työ
Julkaisuvalmiina työnä tein Bella-Reginalle onnittelun ylioppilaille ja vastavalmistuneille. Aloitin toisella viikolla julkaisuvalmista työtä. Ensimmäisenä tein aikataulutuksen ja paperiluonnokset. Tiistaina iltapäivällä pääsin aloittamaan Illustratorin kanssa luonnosten tekoa. Tähänkin työhön sain Kukkakauppa Bella-Reginan somesta kuvat. Fontteina käytin allura regular ja castellar. Kyseiseen työhön ei tullut bleedejä, mitat olivat Facebookiin w1200px h1200px ja Instagramiin w1080px h1080px, väriavaruus RGB. Työ tallennettiin ensin AI muodossa ja valmiina asiakkaalle JPEG.
Kohdeyleisö
Kohdeyleisönä on Kukkakauppa Bella-Reginan asiakkaat. Useimmiten keski-ikäiset ja vanhemmat henkilöt. Useimmiten henkilö hakee kaupasta lahjaksi jollekin lahjakorttia tai kukkakimppua. Joku vie myös häihin, haudalle tai hautajaisiin.
Ydinviesti
Työn ydinviesti on, että asiakas tykkää, trendikäs, ajankohtaan ja yritykseen sopiva.
Aikataulu
Paperiluonnokset
Julkaisuvalmiin paperiluonnokset:
Painovalmiin paperiluonnokset:
Materiaalit asiakkaalta
Sain asiakkaalta painovalmiin mitat ja suuntaa antavat värit mitä hän toivoi, että käytetään. Toivotut värit olivat vihreä, kulta, valkoinen, beige ja vaaleanpunainen.
Valmiit työt jotka asiakas valitsi
Painovalmis:
Lahjakortin etupuoli:
Lahjakortin takapuoli:
Julkaisuvalmiista tehtiin Facebook ja Instagram versio
Kestävä kehitys: Kestävä kehitys on lähes maailmanlaajuisesti, alueellisesti ja paikallisesti tapahtuvaa jatkuvaa ja ohjattua yhteiskunnallista muutosta jonka tarkoituksena on turvata tämän hetkisille ja tuleville sukupolville elämiseen turvalliset ja hyvät olosuhteet. Se tarkoittaa myös, että ympäristö, ihminen ja talous otetaan nyt ja jatkossa tasavertaisesti huomioon kaikessa toiminnassa ja päätöksentekemisissä. Maapallolla pitää riittää sen kaikkia tulokulmia.
Ei köyhyyttä: Maailmasta olisi tärkeää saada köyhyys kokonaan pois, että jokaisella olisi varaa ruokaan ja turvalliseen kotiin. Itse pyrin vanhempien kanssa vähentämään köyhyyttä satunnaisesti lahjoittamalla köyhille perheille vaatteita. Mielestäni olisi tärkeää, että saataisiin ruoan hinta laskemaan edes hiukan. Valitsin tämän kohdan, koska toivon, että ihmiset alkaisivat lahjoittamaan omia pieneksi menneitä tai sillaisia vaatteita joita ei itse enää käytä köyhille tai kadulla asuville ihmisille.
Ei nälkää: Nälän hätä on joissain maissa todella kova. Siitä olisi todella tärkeää päästä kokonaan eroon jotta kaikki saisivat elää ilman nälän hätää. Ruoan hinta pitäisi ehdottomasti saada laskemaan jotta useammalla perheellä olisi varaa ruokaan. Valitsin tämän kohdan, koska toivon, että ihmiset ostavat ruokaa vain sen verran kuin oikeasti tarvitsevat ja mikäli mahdollista myös lahjoittaisi rahaa varattomille ihmisille. Joissain maissa valitettavasti nälän hätä ei ole varakkuudesta kiinni vaan siitä, että maahan ei yksinkertaisesti tule niin paljoa ruokaa kuin maan väestö sitä tarvitsisi. Pyrimme vanhempien kanssa ostamaan vain sen verran ruokaa kun oikeasti tulee syötyä.
Ilmastotekoja: Ilmastonmuutosta on pystyttävä hidastamaan. Kokonaan sitä ei voida enää estää mutta hidastamaan sitä pystytään. Itse pystyn hidastamaan sitä olla roskaamatta ja tehdä mahdollisen ympäristöystävällisiä tekoja. Sähköautot ovat hieman ympäristöystävällisempiä kuin normaalit polttoaineautot. Toki sähköautossakin on omat päästönsä kun sitä täytyy ladata. Vanhempani ostivat sähköauton loppuvuodesta 2022.
Maanpäällinen elämä: Maanpäällisen elämän on tärkeää saada jatkua. Maailmaa ei saisi roskata ja jokaisen pitäisi pystyä tekemään mahdollisimman ympäristöystävällisiä tekoja. Itse en ole koskaan roskannut luontoa vaan vienyt aina omat roskani roskikseen. Kierrätys olisi tärkeää, että esimerkiksi pahvi, muovi ja sekajäte ei menisi kaikki samaan roskikseen. Itse olen vanhempieni kanssa kierrättänyt lasin, pahvin, metallin ja sekajätteen omiinsa useamman vuoden ajan jo. Biojäte on mennyt omaan astiaansa jo monta vuotta meillä kotona ja vapaa ajalla käytetään siitä syntyvää multaa kukkapenkissä. Valitsin tämän kohdan koska mielestäni on tärkeää saada roskaaminen loppumaan ja maanpäällisen elämän jatkumaan.
Terveyttä ja hyvinvointia: Terveydenhoidon pitäisi olla jokaisessa maassa yhtä erinomainen kuin suomessakin. Monessa maassa on todella huono terveydenhoito jolloin myös hyvinvointi on vaakalaudalla. Valitsin tämän kohdan, koska mielestäni maailmalla pitäisi saada useampaan maahan hyvä terveydenhoito. Valitsin tämän kohdan, koska tiedän, että monessa maassa on erittäin huono terveydenhoito ja sen mukaan ihmiset myös voivat huonosti niissä maissa jotta saataisiin terveydenhoito mahdollisimman hyväksi useammassa maassa!
Vedenalainen elämä: Vedenalainen elämää on myös merelle/järville tärkeää, mutta myös tärkeää koko maapallolle ja ihmiskunnalle. Ihmiskunta saa merestä ravintoa ja meret/järvet puhdistuvat kalojen ja muun vedenalaisen elämän myötä. Meret saastuvat jatkuvasti ihmisten roskaamisen myötä. Se pitäisi ehdottomasti saada loppumaan. Välillä myös kalastetaan liikaa ja mereneläviä menee roskikseen. Valitsin tämän kohdan, koska mielestäni on tärkeää saada meren/järvien elämä jatkumaan niin kauan kuin maapallolla on elämää. Itse pyrin pitämään kaikki mahdolliset vesistöt puhtaina ja saada vedenalaisen elämän jatkumaan mahdollisimman pitkään. Noukin roskat vesistöistä jos satun niitä huomaamaan ja ne on mahdollista saada rannalta käsin pois.
Hyvä koulutus: Suomessa on erittäin hyvä peruskoulu opetus kuten myös ammatillisen koulutuksen opetus. Monissa maissa koulutus on maksullista tai erittäin huonoa. Suomessa koulutus on ilmainen ja myös ruokailu on kouluissa ilmaista. Joskus televisioissa tulee mainoksia joissa ihmisiä pyydetään lahjoittamaan jonkunlaisia summia rahaa jotta saataisiin parannettua koulutusta monissa maissa. Valitsin tämän kohdan koska mielestäni on tärkeää saada koulutus ammattiin asti turvalliseksi, maksuttomaksi ja hyväksi jokaisessa maassa. Monet lahjoittavat koulutusta varten moniin maihin. Emme ole tietääkseni vanhempieni kanssa koskaan lahjoittanut koulutukseen, mutta esim. ukrainan sodalle lahjoitimme rahaa.
Miksi on tärkeää ymmärtää kestävän kehityksen eri tulokulmia?
Sähkön säästö
Kierrätys
Autolla ajamisen vähentäminen
Käyttää enemmän julkista liikennettä
Ei roskaamista
Luonnon varojen suojelu
Yrityksien pitäisi yrittää vähentää luonnonvarojen ja sähkön käyttöä
Eläintensuojelu
Metsien suojelu
Mitä tarkoittaa elinkaariajattelu?
Elinkaarella tarkoitetaan jaksoa maankäytön ja rakentamisen suunnittelusta ja raaka-aineiden hankinnasta rakentamiseen, rakennuksen käyttöön kuin myös ylläpitoon, korjauksiin ja aina purkuun, kierrätykseen saakka.
Mitä tarkoittaa kiertotalous?
Kiertotaloudella tarkoitetaan sellaista tuotanto- ja kulutusmallia, jossa olemassa olevat materiaalit ja tuotteet hyödynnetään mahdollisimman pitkälle lainaamalla, vuokraamalla, uudelleen käyttämällä, korjaamalla, kunnostamalla ja kierrättämällä. Näin tuotteiden elinkaari pitenee.
Mitä tarkoittaa hiilijalanjälki?
Hiilijalanjälki tarkoittaa jonkin tuotteen, toiminnan tai palvelun aiheuttamaa ilmastokuormaa eli sitä, kuinka paljon kasvihuonekaasuja tuotteen tai toiminnan elinkaaren aikana syntyy. Toisinaan hiilijalanjäljellä viitataan kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjen sijaan pelkkiin hiilidioksidipäästöihin.
Sitran elämäntapatestin tuloksissa ei ollut kauheasti mielestäni ristiriitaisuuksia verrattuna agendan kohtiin. Hieman voisin vähentää agendan kohtia verratessa sitran elämäntapatestiin eläinperäisten tuotteiden käyttöä. Ilmasto säästyisi ja olisi mukavaa pitää esim. yksi kasvisruokapäivä viikossa. Sanoisin, että samansuuntainen tulos sitran elämäntapatestin kanssa oli terveyden ja hyvinvoinnin kanssa.
Olen ollut K-Citymarket Salossa elintarvikepuolella nyt kolme viikkoa työharjoittelussa ja neljäs viikko menossa. Toistaiseksi olen hyllyttänyt teollisen tuotteita. Olen suurimmaksi osaksi töissä maanantaista perjantaihin klo 8-16. Päivät ovat pitkiä ja raskaita, mutta menevät ohi aina nopeasti. Kertaakaan ei ole ollut töissä sillaista tilannetta, että ei olisi tekemistä. Tekemistä varmasti riittää jatkossakin. Lempi hommaa töissä on ehdottomasti ollut tähän mennessä asiakaspalvelu ja hyllytys.
Töissä on kivaa nähdä oma työnjälki kun hyllyyn on purettu päivän kuorma ja sitten kun hylly on myös feissattu eli tavarat vedetty eteen hyvin saataville.
Työkaverit töissä ovat mukavia ja apua saa jos on siihen tarvetta.
Kaupassa on suuri käyttötavara puoli ja suuri elintarvikepuoli. Se on suurin piirtein jaettu kahtia. Elintarvikepuolta pyörittää kauppias. Päivittäin töissä on noin 15-20 henkilöä. Kauppiaana K-Citymarket Salossa toimii Eemeli Aaltonen. K-Citymarket Salo sijaitsee Hämeentie 24-30, 24240 Salo. Kauppa on auki maanantaista lauantaihin klo 7.00-23.00 mutta sunnuntaina 9.00-23.00. Kaupasta löytyy myös sushi-piste, kahvila, leipomo juuri, palvelutiski ja asiakaspalvelupiste. Kaupassa toimii myös verkkokauppa jonka tilauksen saa tehtyä nettisivuilta ja myyjä kerää tuotteet. Asiakkaan täytyy vain noutaa tilaus lastauslaiturilta. Verkkokaupan keräyksistä toki tulee pieni lisämaksu.
Visualistin työnkuva K-Citymarket Salossa
Visualisti opiskelijana kaupassa hyllyt pitää feissata, että hylly näyttää asiakkaalle mahdollisimman täysinäiseltä ja, että tuotteita on helppoa saada. Hyllyn päädyt ja siivekkeet pitää myös olla siistin näköiset. Joskus kaupassa rakennellaan myös erilaisia massa esillepanoja ja hyllyn päätyjen ja siivekkeiden tuotteet toki vaihtuvat välillä. Itse pääsin rakentamaan yhden hyllynpäätyesillepanon. Esillepanojen pitää aina olla houkuttelevan näköisiä. Massa esillepanot pitää aina suunnitella tarkkaan ja ylläpitää toki myös, että ne saadaan pysymään siistin näköisinä koko sen ajan, kun tavara on massassa esillä.
Visualistin ammattisanasto
Feissaaminen
Esillepano
Massa
Hevi
Teollinen
Hyllypääty
Liha- ja eines osasto
Rullakko
Lava
Panimo
Asiakaskieroon on vaikeaa vaikuttaa noin suuressa myymälässä. Joitakin pieniä vaikutuksia asiakkaaseen voi toki tehdä esillepanojen avulla.
Myymälässä on käytössä kirkas loisteputki valaistus. Massa esillepanoja ei tietääkseni erikseen kohdisteta valoa vaan myymälän yleisvalo valaisee esillepanot. Hylly esillepanoja olen tehnyt eli tavara hyllyyn ja sitten feissataan koko hylly jos vain on aikaa feissaamiselle.
Tässä otettu kuva ennen hyllyn feissaamista.
Tässä kuva samasta hyllystä feissaamisen jälkeen.
Tässä pääsin rakentamaan hyllynpääty esillepanoa. Tässä hyllynpääty tyhjänä ja vieressä lavan päällä odottaa muutamaa erilaista muroa jota laitettiin esille tähän hyllypäätyyn.
Tässä murot on saatu aseteltua valmiiksi kyseiseen hyllypäätyyn.
Kampanjaesillepanot on laitettu käytävälle aina suureen massaan esille jotta asiakkaat löytävät kampanjatuotteet helpommin. Esim. jos on kekseistä tehty kampanja niin kyseinen kampanjatuote laitetaan keskikäytävälle massaan esille josta asiakkaan on helppo saada tuotteita. Näin myös tuotteiden löytäminen helpottuu. Yleensä K-Citymarketin henkilökunta pukeutuu normaaleihin K-Citymarket tekstillä oleviin työvaatteisiin.
Muun henkilökunnan kanssa teen paljon yhteistyötä työpäivän aikana. Mahdollinen tuotteiden paikkojen etsiminen, asiakaspalvelu ja yhteistyö.
K-Citymarket Salon suuntaa antava pohjapiirustus.
Myymälässä syntyy paljon jätettä. Suurimmaksi osaksi muovia ja pahvia. Pahvia tulee eniten. Useimmiten tuotteet on pakattu varastolla muoviin tai pahviin. Joskus myös molempiin. Takavarastosta löytyy energia puristin, pahvipuristin ja muovipuristin.
Keskon sivuilta löytyy hiilijalanjäljen laskuri. Tämä on kopioitu Keskon nettisivuilta. K-ryhmä aikoo olla hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä ja vähentää päästöt nollaan 2030 mennessä. Keskon hankkima sähkö k-kauppoihin ja muihin Keskon kiinteistöihin on ollut 100% uusiutuvalla energialla tuotettua jo vuodesta 2017.
Tuotteiden hiilijalanjälki on näkyvissä tässä.
Oluet, (siiderit, lonkerot) 0,5 – 0,8. Mehut ja kausittaiset juomat 0,6 – 1,3. Virvoitus- ja energiajuomat 0,1 – 1,0. Kahvi 2,7 – 13. Tee2,6 – 21. Kaakao 0,3 – 2,8. Maito ja maitovalmisteet 0,9 – 5,3. Juustot 4,2 – 16. Jogurtit 1,1 – 1,7. Ravintorasvat ja öljyt 1,1 – 11. Kananmunat 2,7. Maitoa ja maitotaloustuotteita korvaavat kasvipohjaiset tuotteet 0,3 – 1,5. Salaatit ja kaalit 0,2 – 2,7. Tomaatit ja kurkut 0,1 – 3. Muut vihannekset 0,1 – 3. Hedelmät 0,1 – 1,7. Marjat 0,7 – 2,7. Juurekset 0,1 – 0,3. Herneet, pavut ja linssit 0,3 – 2,1. Sienet 0,1 – 4,2. Lihajalosteet 0,3 – 26. Valmisruoka ja einekset 1,2 – 4,7. Broileri (ml marinoitu), (kana ja kalkkuna) 3,3 – 5,2. Naudanliha 26 – 42. Porsaanliha (ml marinoitu) 3,4 – 6,9. Tuore kala 0,3 – 5,0. Muut kalajalosteet, äyriäiset, nilviäiset 1,9 – 15. Maitoa ja munaa sisältävät proteiinituotteet 2,6 – 6,1. Vegaaniset kasviproteiinit 0,8 – 2,5. Lampaan liha 16 – 37. Leipä, keksit ja leivonnaiset 0,5 – 4,5. Sipsit ja naposteltavat 1,7 – 2,5. Pähkinät ja siemenet 0,6 – 5,2. Suklaa ja muut makeiset 1,7 – 4,2. Jäätelöt 1,9 – 3,3. Murot (ja myslit) 2,2 – 3,1. Pasta (ja vehnänuudeli) 0,8 – 1,0. Riisi (ja riisinuudelit) 2,9 – 3,8. Jauhot ja suurimot 0,7 – 1,8. Leikkokukat 0,4 – 8,5.
Olimme luokan kanssa perjantai 16.12.2022 kiertämässä myymälöitä. Katsoimme siellä erilaisia esillepanoja.
Ensimmäisenä käytiin Stockmannin tavaratalossa kiertämässä jouluosaston, naisten vaate osaston, naisten kengät osaston ja kodinosaston.
Jouluosaston esillepanojen kuvia:
Jouluosastolle oli tehty todella hienoja esillepanoja. Tavaraa jouluosastolla oli paljon. Yllä olevat kuvat ovat vain suuntaa antavia. Esillepanot vastasivat hyvin myymälän muuhun tyyliin. Kalusteet oli tukevia ja hienoja.
Naisten vaate osasto:
Naisten vaate osastolla oli hyvin paljon erilaisia esillepanoja. Esillepanoista näki, että niiden suunnitteluun ja tekemiseen oli käytetty todella paljon aikaa. Esillepanot oli niin erilaisia kaikki, että mielestäni myös jotkut esillepanot olisi voinut vähän enemmän liittyä muihin eikä olla kaikki täysin erilaisia. Pidin hyvin paljon kalusteista mihin tuotteet oli aseteltu.
Naisten kenkäosasto:
Minulla oli kenkäosastolta valitettavasti vain yksi kuva, mutta esillepanoista suurin osa oli hyvin samanlaisia kun yllä olevassa kuvassakin. Nämäkin esillepanot olivat hienoja ja pidin näistä itse todella paljon. Kenkäosaston esillepanot vastasivat todella hyvin myymälän muuhun tunnelmaan. Kalusteet oli hyvä kuntoisia ja hienoja.
Kodintavara osasto:
Tykkäsin kodinosaston esillepanoista mutta ne erosivat mielestäni liikaa toisistaan. Joissain esillepanoissa oli liikaa väriä jos vertaa muuhun myymälään tai muihin esillepanoihin. Kalusteet joille tavarat olivat aseteltu olivat upeita.
Muji:
Mujissa oli paljon tavaraa mutta ne sopivat hyvin yhteen. Kalusteet oli tukevia ja hyvä kuntoisia. Valaistus liikkeessä oli hyvä. Tuoksut vähän sekoittuivat keskenään kun oli esim. Liian montaa eri makuista teetä samassa hyllyssä. Myymälä oli hieno ja hyvässä kunnossa oleva.
Lokal Gallery:
Lokal Gallery oli pieni myymälä Helsingissä Annankadulla. Myymälään oli tehty paljon erilaisia upeita esillepanoja. Esillepanojen suunnitteluun ja toteutukseen oli varmasti käytetty paljon aikaa. Seinäesillepanoja ja pöytäesillepanoja oli muutamaa erilaista. Tavaraa myymälässä oli paljon, mutta se ei siltikään tuntunut liian täysinäiseltä. Esillepanokalusteet oli hyvässä kunnossa ja hienon näköisiä.
a) Millaista graafista materiaalia on ikkunoissa tai sisääntulossa?
Dna: Sisäänkäynnillä varashälyttimien sisälle on laitettu ”tervetuloa edullisille ostoksille” ja ulkopuolella sisäänkäynnin vieressä oli digitaalinen näyttö jossa näkyi tuotteita ja niiden alennettuja hintoja. Takaseinällä kassan takana oli iso näyttö jossa näkyi tarjoustuotteita.
S-Market Plaza: Myymälän sisäänkäynnissä näkyi kattoon ripustettu taulu jossa näkyi tarjouksia.
Timanttiset: Liikkeen sisäänkäynnin viereiseen ikkunaan oli laitettu siimalla roikkumaan lappu jossa näkyi tarjoustuote.
Cubus: Kun mennään liikkeeseen sisälle niin vastaan tulee -30% kyltti joka on laitettu esillepanon keskelle
b) Millaista graafista materiaalia löydät myymälästä?
Dna: Käyntikortteja saatavilla pöydältä ja pyöreät mainos laput roikkumassa katosta. Myymälästä oli mahdollista ostaa myymäläketjun lahjakortteja
S-Market Plaza: Teippaukset lattiassa. Myymälästä oli mahdollista ostaa s-ryhmän lahjakortteja.
Timanttiset: Käyntikortit kassalla ja teippaukset lattiassa. Myymälästä oli mahdollista ostaa myös timanttisten myymälöihin lahjakortteja.
Cubus: Firman lahjakortteja ja mainos lappuja tuotteiden yläpuolella.
c) Näkyykö jokin kampanja vahvasti myymälän graafisessa materiaalissa?
Dna: Myymälässä oli paljon vaaleanpunaista DNA:n maineen ja kaikki kampanjat on ilmaistu vaaleanpunaisella taustalla.
S-Market Plaza: Ei minun mielestä.
Timanttiset: Myymälässä ei ollut kampanjoita.
Cubus: Löysin myymälästä vain alennuksia.
d) Katso hintoja asiakkaan silmin, löydätkö helposti tuotteen hinnan?
Dna: Hinnat näkyivät selkeästi jokaisen tuotteen kohdalla
S-Market Plaza: Tuotteiden hinnat näkyi selkeästi ja niitä ei tarvinnut etsiä.
Massa määrien hintalaput:
Hylly tuotteiden hintalaput:
Timanttiset: Tuotteiden hinnat oli epäselvästi ilmaistu vitriini tuotteissa. Joidenkin tuotteiden päällä oli niiden hinta.
Tämä on selkeästi ilmaistu tuotteen hinta:
Tässä hinta oli ilmaistu todella epäselvästi:
Cubus: Hinnat oli selkeästi ilmoitettu tuotteissa.
Gr koodi vei suoraan Cubuksen nettisivuille jossa oli tuotteesta enemmän kerrottu.
e) Miten alennukset ja kampanjat on merkitty hintalappuihin?
Dna: Myymälässä kampanjat oli merkitty isoilla digitaalisilla tauluilla. Toinen oli kassojen takana ja toinen oli sisäänkäynnin vieressä. Alennukset oli myös merkitty tauluihin. Taulujen näyttö vaihteli säädellysti.
S-Market Plaza: Alennukset oli merkitty suoraan tuotteisiin:
Kampanjat näkyi isolla digitaalisella taululla joka roikkui katosta:
Timanttiset: Myymälässä oli vain alennustuotteita.
Cubus: Myymälän alennukset:
f) Kuinka monta eri kokoista/erilaista hintalappumallia löydät liikkeestä?
Dna: Löysin myymälästä 2 eri kokoista hintalappua
Tämän hintalapun koko oli noin 7-10cm kumpaankin suuntaan.
hintalappu oli todella pieni. Mitat ehkä 3-5cm kumpaankin suuntaan.
S-Market Plaza: Myymälästä löytyi 2 eri kokoista hintalappua
Normikokonen hyllynreuna hintalappu.
A4 kokoinen hintalappu.
Timanttiset: Myymälässä oli 3 eri kokoista hintalappua.
Tämä oli pari senttiä leveä ja noin 5cm pitkä.
Mitoiltaan noin 2-4cm leveä ja 1cm korkea.
Mitoiltaan noin 0,5cm leveä ja 2-3cm korkea.
Cubus: Myymälässä kaikki hintalaput oli saman kokoisia. Mitoiltaan 3-5cm cm leveä ja 5-8cm pitkä.
Vertailua eri myymälöiden graafisista materiaaleista
a) Miten eri tavalla kampanjamateriaalit eroavat toisistaan?
Dna oli tehnyt pahviset/paperiset/kartonkiset kampanjamateriaalit. Dna: lla oli myös 2 digitaalista näyttöä. S-Marketissa kampanjamateriaalina käytettiin paperisia tulosteita ja Digitaalisia näyttöjä.
b) Millä liikkeellä oli hyvät? Miksi?
Itse pidin enemmän S-Marketin kampanja materiaalista. Omasta mielestä ne olivat kaikista selkeimmät. Myös dna: lla kampanjat oli ilmoitettu selkeästi.
c) Entä huonot? Miksi?
Cubukselta tai timanttisilta en löytänyt kampanjoita.
d) Miten hintalaput erosivat toisistaan?
Koko, fontti ja asettelu tuotteiden kanssa.
e) Oliko hintalaput lainmukaisesti tehtyjä?
Mielestäni jokaisella liikkeellä oli laillisesti tehdyt hintalaput.
f) kenellä hinnat parhaiten saavutettavissa? Löysikö asiakas kaikki hinnat?
S-Marketilla ja DNA: lla hinnat oli merkitty kaikista selkeimmiten.
g) Missä oli huonosti hinnat ja miksi?
Timanttisissa hinnat oli merkitty hieman epäselvästi asettelun vuoksi.
h) Millaisia fontteja, värejä, kuvia oli materiaaleissa?
Kaikissa oli käytetty samaa fonttia kun muuallakin myymälässä. Väreinä oli mustaa, valkoista, pinkkiä, keltaista ja sinistä. Kampanjoissa oli aina kuva kyseisestä tuotteesta.
e) onko jotain alueita tai tuotteita valaistu erityisesti?
f) miten kulkureitti on valaistu?
Cubus: Liike oli valaistu ulkoa päin hyvin. Näyteikkunat ovat siistit, hyvin valaisut ja kunnossapidetyt. Cubus kyltti sisäänkäynnin yläpuolella oli valkoinen hyvin näkyvä kyltti.
Kyseinen kuva on Cubuksen sisäänkäynnin oikealta puolelta.
Yleisvalaistus Cubuksessa oli hyvä. Suurin osa valoista oli loisteputkia mutta oli myös valoja joilla voi kohdistaa joitakin tuotteita päin. Kaikki valot olivat saman värisiä.
Kassa alue Cubuksessa oli valaistu vähän himmeästi.
Esillepanot oli korostettu suunnattavilla katosta tulevilla valoilla.
Pöytäesillepano korostettu valolla.
Kulkureitti oli valaistu selkeästi. Jokin kohta oli hieman himmeämpi ja joku taas sitten vähän kirkkaampi.
S-Market Plaza: Sisäänkäynnillä on sinisillä valoilla olevat automaatti portit. Porttien kohdalta näkyy hyvin valaistu hedelmä- ja vihannesosasto.
Banaanit hienosti hedelmävalolla valaistuna.
Valaistus S-Market Plazassa on hyvä ja kirkas. Kaikki katossa olevat yleisvalot olivat loisteputki valoja. Kassa-valaistus on himmeämpi kun muut valot mutta hyvin valkoinen.
Maitokaapissa oli myös reunaan laitettu loisteputki valo.
Pakastekaapin sivussa oli omat valonsa (loisteputki).
Leivät on valaistu keltaisemmalla valolla.
Kulkureitit S-Marketissa näkyivät hyvin ja valot olivat kirkkaat loisteputket katossa.
Suomalainen kirjakauppa: Suomalainen kirjakauppa on valaistu sisäänkäynniltä hyvin. Suomalainen kirjakauppa teksti sisäänkäynnin yläpuolella on valaistu. Sisäänkäynnillä oli ensimmäisenä vastassa hyvin valaistu esillepanopöytä.
Valaistus suomalaisessa kirjakaupassa oli kirkas ja laadukas. Kassa-valaistus on hyvä. Kaikki esillepanot on valaistu hyvin. Esillepanoihin aina suunnattu valoja jotta ne kiinnittävät enemmän huomiota asiakkailta.
Yksi seinäesillepano valaistu korostetulla valolla.
Kulkureitit oli valaistu hyvin ja näkyi mistä pääsee liikkumaan ja mistä ei pääse. Valot olivat valkoiset ja kirkkaat.
H&M: Kaupalla on kolme sisäänkäyntiä ja kaikki valaistu hyvin. Kaksi sisäänkäyntiä menee kauppakeskus Plazan sisäpuolelta ja yksi suoraan ulkoa.
H&M:n valot olivat upotettuna kattoon. Valot olivat hyvin kirkkaat ja niillä oli tehtävänä valaista koko myymälä. Kassalla on vähän himmeä valkoinen valo eli hyvä silmille. Esillepanot on korostettu käännettävillä valoilla.
Yksi pöytäesillepano korostettu kohdistettavalla valolla.
Kulkureitit valaistu hyvin. Valkoiset pyöreät valot suoraan katosta.
Vertailua myymälöiden valaistuksista
a) Miten eri tavalla valaisimet eroavat toisistaan?
S-Marketissa oli hyvin valkoisia valoja ja Cubuksessa valot olivat paljon keltaisempia.
b) Millä liikkeellä oli hyvä? Miksi?
Minun mielestäni S-Marketilla ja H&M: llä oli parhaimmat valaistukset koska ne olivat kirkkaat ja valkoiset.
c) Entä huono? Miksi?
Cubuksessa valot olivat mielestäni liian keltaiset. Cubuksessa valot olivat hieman epätasaisesti suunnattu.
d) Miten valaisimet erosivat toisistaan?
Jossain myymälässä valot oli suunnattu huonosti tuotteita päin ja jotkut häikäisi silmiä. S-Marketissa ja H&M: llä oli kirkkaat valkoiset valot. Suomalaisessa kirjakaupassa valot olivat lähes luonnonvalkoiset. Cubuksella valot olivat omaan makuuni liian keltaiset.
e) Valon väri? Oliko erivärisiä valoja samassa tilassa?
H&M: kassa valot olivat keltaisemmat kun muussa myymälässä olleet valot. Muut valot myymälässä olivat kirkkaan valkoisia.
Cubus: Cubuksen valot olivat kaikki muut keltaisia mutta kassalla oli valkoiset kirkkaat valot
S-market Plaza: Hedelmä- ja vihannesosastolla oli hedelmävalot, Leipäosastolla keltaisemmat valot ja muussa myymälässä loisteputki valot.
Suomalainen kirjakauppa: Suomalaisessa kirjakaupassa on hyvä luonnonvalkoinen valaistus.
Megatrendit, heikot signaalit ja kuluttajakäyttäytyminen
Opiskeli alkuun sisustussuunnittelua. Opiskelut kestivät 5 vuotta. On aina etsinyt vähän toisenlaisen paikan vaikka työharjoitteluun. Haki avotakka- lehteen. Kerkesi tehdä avotakan kanssa töitä lähes 10 vuotta. Avotakan jälkeen Deko lehdellä 6 vuotta. Sitten omat lapset yms. Sähkötekniikan tulemisen jälkeen aloitti pitämään blogia. Tässä vaiheessa tajusi, että maailmassa on aivan liian paljon tavaraa. Hänelle tuli siitä huono omatunto. Tämän hetken energia kriisi alkaa ajaa miettimään tilojen monikäyttöisyyttä. Välillä halutaan taloihin super isot ikkunat ja tuodaan luonto kotiin. Isoissa ikkunoissa ongelma on, että mietitään kuinka lämpö säilyy. Takkahuoneet olivat jossain vaiheessa muodissa.
Kommaritus oli maailmassa hyvin suuri ilmiö maailmassa. Ruotsissa ihmiset yhdessä vaiheessa tekivät kuolin siivouksia! Erilaiset ryijyt ovat tällä hetkellä vahvasti muodissa. Ryijyn voi myös asettaa lattialle matoksi jos se ei näytä seinällä omaan silmään miellyttävältä. cd-levyt, vinyylit ja c-kasetit ovat tulossa takaisin. Jossain vaiheessa aiotaan kuvata myös filmille!
Ihmisillä on taloissaan/asunnoissaan koko ajan enemmän kasveja joka on hyvin ekologinen tapa sisustaa omassa kodissa. Leikkokukka maailma on nyt aivan räjähtänyt. Erikoisimpia kasveja tilataan eri maista ja ne tulevat lentokoneilla mikä ei ole yhtään ekologista toimintaa. Jotkut kasvattavat itse siemenistä kasveja kotiin. Ostaa netistä kasvin siemeniä ja istuttaa ne.
Trendit suunnittelijan työkaluna
Meidän on oltava ajassa, ymmärrettävä ja tunnistettava, megatrendit, ja tarjota niiden pohjalta uutta ja inspiroivaa, mielihalua herättävää. Voimme helposti luoda haluttavia ja ostamiseen/kuluttamiseen ohjaavia trendejä, mutta taustalla tulee olla taju isosta suunnasta-kulutuksen minimoinnista ja vain kestävistä valinnoista. Tärkeimpänä tässä ajassa on pätevä syy, miksi tuote/palvelu pitäisi hankkia. Ja parhaimmillaan olla vahvuutta kieltäytyä työskentelemästä yrityksille, joiden moraali on epäilyttävä. Visuaalisella alalla työskentelevät ihmiset voivat työllään olla mukana luotsaamassa sekä luomassa trendejä/suuntauksia, mutta ensiksi tulee tuntea megatrendit ja kantaa vastuu työnsä seuraamuksista.
Visuaalisen ja signaaleille herkän ihmisen on helppo aistia mitä ajassa tapahtuu. Vieläkin helpompaa on ottaa selvää, mikä on ns. muodissa. Kaikkein helpointa on lukea uutisia.
Tässä maailman ajassa itse muoti/trendikkäät asiat menettävät merkitystään ja arvostustaan, kunnes ekologiset kriisit on ratkaistu.
Trendejä – niiden oikeassa merkityksessään – tarvitaan työkaluna ohjaamaan kulutusta terveeseen suuntaan.
Mitä trendit ovat?
Suuntaus, virtaus, muutoksen kaava.
Tarkasteltavan ilmiön pitkän ajanjakson kuluessa tapahtuvaa yleistä kehitys-suuntaa voidaan kutsua trendiksi. Trendi on siis sellainen piirre nykyhetkessä, joka voi jatkua tulevaisuudessa sellaisella tavalla, että sitä on suhteellisen helppo jäljittää tai ennakoida. Trendiä voisi kuvata esimerkiksi siten, että se on suuntaus, virtaus tai muutoksen kaava.
Heikko signaali: kivat paperiset raitapillit, pikaruokabotti, trendejä: terveysruokabuumi, vegaanisuuden nousu.
Trendejä: kierrätettävät pikaruokapakkaukset, lihattomat ja maidottomat vaihtoehdot, paperipillit, ravintosisällöt esille.
Kestävä kehitys
Ihmiskunta on tuottanut muovia 8,3 miljoonaa tonnia vuosina 1950-2015, josta noin 80 on päätynyt kaatopaikalle ja mereen. Muovien pelätään aiheuttavan yhtä suuren ympäristöuhkan kuin ilmastonmuutos.
Muovin yleisin raaka-aine on öljy. Mikromuovi on yhdestä mikrometristä viiteen millimetriä kokoisia muovijätteen paloja. Vuoteen 2018 mennessä muovia on tuotettu koko maailmassa yhteensä 8 miljardia tonnia. Valtameren keskelle kulkeutunutta muoviroskaa on kolmen ranskan kokoisella alueella. Turhaa muovin käyttöä on ruokakaupoissa paljon. Kaupoissa on saatavilla myös kestokasseja ja paperikasseja.
Puu on kova, luonnollinen tuote joka eroaa rakenteellisesti hyvin paljon puuvillan tapaisista kuiduista. Siksi puun jalostaminen pehmeiksi tekstiilikuiduiksi kangas-ja muun tekstiiliteollisuuden tarpeisiin on aina ollut monimutkainen ja runsaasti kemikaaleja vaativa prosessi. Puuraaka-aineista valmistetaan ensiksi kemiallisessa kuidutusprosessissa runsaasti selluloosaa sisältävää liukosellua. Kun liukosellua on prosessoitu, kuivattu, silputtu ja puristettu, siitä muodostetaan jälleen liuos, joka puserretaan suuttimien läpi pehmeiksi, suoriksi säikeiksi. Sen jälkeen säikeet pestään ja katkotaan katkokuiduksi, ja vasta sitten niistä voidaan valmistaa kankaita ja muita tekstiilejä.
Tekstiilikuitujen valmistus on iso bisnes. Vuonna 2018 maailman yhteenlaskettu tekstiilikuitujen tuotanto oli yli 100 miljoonaa tonnia, kun luetaan mukaan polyesterin, akryylin ja nailonin kaltaiset öljypohjaiset kuidut (joiden osuus kokonaistuotannosta on noin 64%.) sekä biokuidut, kuten puuvilla, hamppu ja puusta valmistettu tekstiilikuitu. Ongelmana on, että näiden kuitujen valmistusta ei pidetä kovinkaan ympäristöystävällisenä, syntyivätpä ne esimerkiksi öljynjalostuksen sivutuotteina tai viskoosiprosessissa.
Kurkistus tulevaisuuteen antaa kuitenkin viitteitä siitä, että puupohjaisten tekstiilikuitujen valmistus saattaa pian näyttäytyä ekologisesti positiivisemmassa valossa. Nykyisin uskotaan, että mittavien tutkimus ja ja kehitys panostuksen, innovatiivisten kemikaalien (liuottimien), suljettuun kiertoon perustuvien parannettujen valmistusmenetelmien ja uusien prosessitekniikoiden ansiosta tulevaisuuden puupohjaiset tekstiilikuidut voivat merkittävästi vähentää tuotannosta aiheutuvia ympäristövaikutuksia.
Ekologisella jälleenrakentamisella on kiire
Ihmisten kulutustottumukset vaativat suurta muutosta. Ihmiset voivat entistä huonommin, kiireen ja sykkivän elämän tavan seuraamukset näkyvät mielenterveydessä ja fyysisien kunnon/terveyden laiminlyömisessä.
Ekologinen jälleenrakentaminen pakottaa muuttamaan omia kulutustapoja, tyytymään vähempään tavaraan ja samalla palauttamaan mielen ja kehon tasapainoa. Ostohysteria on lohduttanut ihmisiä aivan liian kauan, mutta nyt on aika pysähtyä, katsoa sisäänpäin ja ruokkia itseään aineettomilla asioilla: kokemuksilla, palveluilla, puhtaalla ruoalla ja uuden maailman jälleenrakentamisella.
Mitä oikeasti tarvitsee? Voisitko löytää asian käytettynä ja kantaa/käyttää sitä ylpeydellä? Uskallatko huomauttaa kertakäyttömuovia hankkivia ystäviäsi? Tiesitkö, että luonto voisi itse korjata itsensä avullamme? Istuta vaikka itse puu!
Moodboard on visuaalinen työkalu, joka antaa muille nopeasti ymmärryksen mitä tyyliä suunnittelija on tekemässä. Moodboard on kollaasi, joka koostuu kuvista, tekstistä ja/tai näytteistä. Ne voivat olla niin fyysisiä kuin digitaalisia esitystyökaluja.
Visualisti on usein mukana suunnittelutiimissä, kun myymälää uudistetaan tai suunnitellaan kokonaan uutta myymälää. Myymäläketjun päävisualisti suunnittelee visuaalisia ohjeistuksia mm. kampanjoihin, esillepanoihin, näyteikkunoihin ja uusien myymälöiden tavaroittamiseen. Visualisti tekee kaikki esillepanot ja näyteikkunat myymälöihin.
Asiakkaalle täytyy näkyä tuotteen hinta selkeästi. Tyypillisimmät ja käytännöllisimmät hintaviestinnät: hyllynreunaetiketit, A6, A4, A3 ja 50x70cm kokoiset hintalaput. Metalliset ja muoviset telineet ovat parhaimpia. Alennuslapuissa täytyy aina mainita tuotteen ei alennettu hinta.
Myymälämainonnalla tarkoitetaan kaikkea myymälässä toteutettavaa mainontaa, joka tapahtuu tuotteiden myyntipaikan välittömässä läheisyydessä, yleisimmin tuotteen hylly- tai myyntipaikan lähellä. Myymälämainonta on välittömästi myyntiä synnyttävää mainontaa.
näyteikkuna toimii monessa myymälässä sisäänheittäjänä. Näyteikkuna on myymäläsi käyntikortti ja paras mainostila 24/7. Näyteikkunan pitää olla hyvin valaistu ja huomiota herättävä. Näyteikkunan sisältö on asiakkaalle kaikista tärkein.
Valaistus on todella tärkeä näyteikkunassa ja myymälässä. Jos näyteikkunaa ei ole valaistu kunnolla niin ketään ei näe kunnolla mitä kalusteita, tavaroita/vaatteita siinä on. Valaistus näyteikkunassa kertoo myös paljon itse myymälästä.
Valaistuksen pitää myymälässä olla normaali, että se ei väärennä vaatteiden ja tavaroiden sävyä. Asiakkaan täytyy myös nähdä hyvin hinnat ja kaikki muut asiakkaat jotta ei tule törmäyksiä. Myymälän valaistus lisää myyntiä ja parantaa henkilökunnan työhyvinvointia. Jos valot häikäisevät asiakkaita niin ketään ei halua tulla myymälään. Henkilökunnan puolesta valaistus on myös tärkeä. Jos valot häikäisevät koko ajan myyjää silmiin niin siitä saattaa tulla paha päänsärky.